Welkom bij Cluster HIN, locaties Ittervoort & Hunsel, SPOLT onderdeel
'School zijn we samen, de toekomst dat ben jij!'
Missie & Visie
De Cluster HIN-scholen hebben een gezamenlijke ambitie, hierbij wordt de
visie van SPOLT gebruikt als richtlijn. De onderstaande tekst geeft het
ambitieplan voor de komende jaren weer:
Kernwaarden
In ons visiedocument zijn de drie leidende kernwaarden geformuleerd:
Het team van Cluster HIN staat voor een open communicatie, deelt op een
professionele manier de verantwoordelijkheid en vindt het belangrijk dat zowel
de kinderen als leerkrachten met plezier naar school komen. Dit bereiken we
door een prikkelende speel-leeromgeving te creëren met een divers aanbod
en betekenisvolle werkvormen. Wij geven elkaar de ruimte, respecteren en
accepteren elkaar, waardoor iedereen zich op zijn plek voelt. Wij willen een
school zijn waar we trots zijn op elkaar en waar een gezonde aanspreekcultuur
vanzelfsprekend is.
Het team van Cluster HIN zoekt actief de verbinding op door samen te werken
met elkaar, leerlingen, ouders, partners en verenigingen, waardoor elk kind
zich optimaal kan ontwikkelen.
In ons onderwijs staan zowel de vakgebieden als de organisatie met elkaar
in verbinding. Cognitieve, sociale en persoonlijke vaardigheden komen samen
binnen ons onderwijs. Leerlingen en professionals krijgen hierbinnen de
ruimte en gelegenheid om zich samen met anderen te ontwikkelen.
In Cluster HIN staan "Kwaliteit op maat en talentontwikkeling" voorop. We
streven naar een consequente doorontwikkeling van de kwaliteit en willen die
gericht (op maat) inzetten en daarmee alle talenten, leerlingen en personeel,
zo goed mogelijk benutten en ontwikkelen. We gaan uit van de belevings-
wereld van het kind. De schoolvakken worden betekenisvol en/of thematisch
aangeboden waarbij we rekening houden met de verschillende talenten en
leervoorkeuren van elke leerling. Bij diverse vakken zetten we specialisten
in of maken we gebruik van de talenten van onze leerkrachten en ouders.
Bij Cluster HIN werken professionals die goed op de hoogte zijn van de
leerlijnen binnen alle vakgebieden en de leerbehoefte van leerlingen.
Hierdoor kunnen de leerlingen zich op hun eigen niveau ontwikkelen en,
op eigen tempo, aan hun leerontwikkeling werken. De leerkrachten blijven
zich scholen en ontwikkelen op pedagogisch en didactisch vlak, waardoor
het onderwijs toekomst bewust wordt vormgegeven. Ze begeleiden
leerlingen in hun vaardigheden die ze nodig hebben in de 21e eeuw.
Onderwijskundige ambities
We willen leerlingen steeds meer eigenaarschap geven over hun leren en
het werken aan hun doelen.
Leerlingen volgen instructie veelal klassikaal of in deelgroepen (verlengde
instructies en pre-teaching). Er wordt rekening gehouden met de eigen leerstijl en belevingswereld van leerlingen.
De leraar richt zich op overdracht van kennis en op de onderzoekende manier
van leren, waarbij hij/zij inspeelt op de actuele zone van naaste ontwikkeling.
De leerlijnen zijn een leidraad voor het onderwijsaanbod. Dit aanbod komt
deels tot stand door de lesstof uit methodes en deels door betekenisvolle
materialen/bronnen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Evaluatie vindt allereerst plaats door de leerling zelf en biedt inzicht in de
ontwikkeling van de leerling en de afstemming tussen aanbod en leerling.